Veelgestelde vragen

Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Geef deze dan aan ons door via het contactformulier. Wij reageren dan zo snel mogelijk. Wilt u contact met ons? Zie dan het overzicht van onze vestigingen voor de contactgegevens.

Voor hulpmiddelen via uw gemeente (Wmo): kijk hier voor de telefoonnummers.

Voor hulpmiddelen via uw zorgverzekeraar: bel 088 – 10 20 100.

Algemeen

Bestelling doorgeven

Wilt u direct een bestelling doorgeven, bel of mail dan rechtstreeks met onze binnendienst, 088-848 00 08 of verkoop@harting-bank.nl.

Er staan geen prijzen op de website, waarom niet?

Dat klopt. Omdat wij een zeer breed assortiment hebben en ook adviesprijzen nog wel eens wijzigen, hebben wij ervoor gekozen deze niet te vermelden. Bovendien gelden per klant vaak specifieke contractafspraken waardoor de prijs vaak lager uitvalt dan getoond. Om onduidelijkheid te voorkomen hebben we daarom gekozen voor deze oplossing. Harting-Bank hanteert altijd zeer scherpe tarieven. Wilt u een offerte van een specifiek product, selecteer deze dan in de online catalogus en vraag direct een offerte aan.

Hoe kan ik een afspraak maken?

Dit kunt u heel eenvoudig doen via ons contactformulier. Bellen kan ook: 088 848 00 08.

Ik heb met spoed een hulpmiddel nodig. Wat moet ik doen?

Bel met onze verkoop binnendienst: 088-848 00 08. Na kantoortijden en in het weekend wordt u doorgeschakeld met onze servicedienst.

Ik kan de huurprijzen niet vinden op de site

Harting-Bank vermeldt de huurprijzen niet op de website. Bel of mail voor meer informatie rechtstreeks met onze binnendienst voor onze actuele prijzen, 088-848 00 08 of verkoop@harting-bank.nl.

Ik kan het gewenste product niet vinden in de online catalogus, kunnen jullie dit wel leveren?

Harting-Bank is een merkobjectief leverancier en heeft daardoor het meest uitgebreide assortiment van Nederland. Kunt u een product niet vinden in de online catalogus of heeft u vragen over een bepaald product, neem dan contact op met onze verkoop binnendienst via 088- 848 00 08 of mail naar verkoop@harting-bank.nl. Zij kunnen u zeker helpen..

Kunnen we ook hulpmiddelen lenen?

Jazeker, vanuit de overheid is een lijst van hulpmiddelen samengesteld die ingezet kan worden voor kortdurende bruikleen. De vergoeding/financiering hiervan is nogal complex en afhankelijk van vele factoren. Wilt u hierover meer weten, bel of mail rechtstreeks met onze binnendienst, 088-848 00 08 of verkoop@harting-bank.nl.

Levert Harting-Bank ook aan particulieren?

Harting-Bank is het intramurale merk van Medux en levert rechtstreeks aan zorginstellingen. Bent u particulier en wilt u advies over een hulpmiddel of deze bestellen? Ons zustermerk Medipoint – ook van Medux - helpt u graag verder. Lees meer over onze merken en diensten.

Waar kan ik brochures/documentatie opvragen?

Harting-Bank streeft naar zo weinig mogelijk brochures. Een groot deel van de productinformatie vindt u in de online catalogus. Staat uw product er (nog) niet bij of wilt u meer informatie of documentatie, bel of mail dan rechtstreeks met onze verkoop binnendienst. 088 - 848 00 08 of verkoop@harting-bank.nl.

Waar kan ik een offerte opvragen?

Een offerte vraagt u eenvoudig online aan. Kies in de online catalogus een of meerdere producten waar u een offerte van wilt ontvangen en klik op ‘aanvraag offerte’. U krijgt dan zo snel mogelijk bericht van ons.

Zijn er kosten aan bezoek of offerte verbonden?

Er zijn geen kosten verbonden aan een bezoek, en/of een advies vanuit ons. Dit is uiteraard geheel vrijblijvend.

Anti-Decubitus

Heeft ieder anti-decubitusmatras een hielzone?

Voor wisseldruksystemen geldt dat er periodiek, meestal in een cyclus van 10 minuten, druk wordt verminderd. Meestal geldt dit voor het gehele matras. Enkele matrassen bieden de mogelijkheid om ter hoogte van de hielen cellen te verwijderen, waardoor de hielen worden vrij gelegd. Te veel druk blijft altijd een aandachtspunt bij hieldecubitus. Er zijn verschillende aanvullende hulpmiddelen die de hielen vrij leggen. Denk hierbij aan hielwiggen, of (rebacare) verbandschoenen.

Hoe hoog zijn de anti-decubitusmatrassen?

Dit is verschillend. De hoogte van de wisseldruksystemen varieert namelijk. Een matras dat bestaat uit een combinatie van schuim en lucht is minder hoog dan een matras dat volledig bestaat uit lucht. Door de cel-in-cel constructie is daardoor het sterk dynamische matras hoger. In alle gevallen geldt dat de afstand van de bovenzijde van het matras tot het bedhek binnen de wettelijke norm van 22 cm valt.

Hoe lang duurt het voordat een anti-decubitusmatras is opgeblazen?

Dit verschilt sterk per systeem door de hoogte van de cellen. Wanneer een matras door ons wordt geïnstalleerd maakt de medewerker van Harting-Bank gebruik van een snelpomp. De bewoner hoeft dan niet langer dan 4-5 minuten uit bed. Wanneer een matras vanuit een afdelingsdepot door de eigen medewerkers wordt ingezet geldt een tijd van ongeveer 20 minuten. Indien deze tijd een bezwaar is kan het matras tijdelijk op een ander bed worden gelegd tot het systeem volledig is opgeblazen.  

Hoe melden we een anti-decubitusmatras af?

Wanneer een organisatie besluit om anti-decubitusmatrassen aan te schaffen of te huren via Harting-Bank, dan bespreken wij ook het bestel- en afmeldtraject met u. Wij gebruiken hiervoor standaard bestelformulieren waarmee u eenvoudig via mail kunt bestellen en afmelden. Op onze website bieden wij ook de mogelijkheid om online te bestellen of af te melden via het klantenportaal. Gebruiksgemak voor de medewerkers staat hier voorop.  

Hoe vragen we een anti-decubitusmatras aan?

Wanneer een organisatie besluit om anti-decubitusmatrassen aan te schaffen of te huren via Harting-Bank, dan bespreken wij ook het bestel- en afmeldtraject met u. Wij gebruiken hiervoor standaard bestelformulieren waarmee u eenvoudig via mail kunt bestellen en afmelden. Op onze website bieden wij ook de mogelijkheid om online te bestellen of af te melden via het klantenportaal. Gebruiksgemak voor de medewerkers staat hier voorop.

Hoe lang duurt het voordat een matras is leeggelopen, bijvoorbeeld bij stroomuitval?

Dit verschilt per type systeem: hoe hoger de cellen, hoe meer lucht het matras bevat. Door de slangen van het matras aan elkaar te koppelen wordt de leeglooptijd verlengd. Dit varieert van 2 tot 6 uur, afhankelijk van het systeem.

Kunnen we een (bij)scholing over anti-decubitus krijgen?

Jazeker! Het is mogelijk om 2 maal per jaar een scholing AD te krijgen door de productspecialist anti-decubitus van Harting-Bank. Tijdens deze scholing, die in overleg met u wordt samengesteld, wordt aandacht gegeven aan onder andere de verschillende categorieën decubitus, preventieve maatregelen, intrinsieke en extrinsieke factoren die het ontstaan van decubitus beïnvloeden en de inzet van preventieve en curatieve matrassen.

Levert Harting-Bank ook anti-decubitusmatrassen zonder pomp?

Harting-Bank levert verschillende systemen. We hebben drukverdelende traagschuim matrassen zonder pomp. Deze worden preventief ingezet of curatief wanneer wisselligging kan worden toegepast. Dit is dan ter vervanging van het basismatras. Er is ook een combinatiematras van lucht en schuim, dat zowel met als zonder pomp ingezet kan worden.

Mag de hoes van een anti-decubitusmatras in de wasmachine?

Ja, wanneer een hoes door incontinentie verontreinigd is mag deze in de wasmachine. Er kan ook een schone hoes worden aangevraagd bij de leverancier. De hoes wordt dan omgeruild. Vanuit hygiënisch oogpunt raden wij bij normaal gebruik aan om de matras wekelijks huishoudelijk te reinigen.

Mag ik de bewoner op het AD matras leggen tijdens het opblazen van het matras?

Nee. De verschillende anti-decubitusmatrassen hebben een eigen techniek. Soms blaast het matras eerst volledig op om daarna de instelling aan te passen aan het gewicht van de patiënt. Een aantal systemen blaast op tot het vooraf ingestelde gewicht. Om storing en defecten te voorkomen daarom éérst het AD matras vullen met lucht en indien nodig de gewenste functies instellen. Daarna kunt u veilig de cliënt op het bed leggen.

Mag je een laken gebruiken op een anti-decubitusmatras?

Voor wisseldruksystemen geldt: hoe minder lagen, hoe effectiever de drukopheffing. Het is echter geen bezwaar om gebruik te maken van een laken op het AD matras. Belangrijk is wel dat het laken ruim om het systeem zit. Met name bij de sterk dynamische systemen, waarbij de cellen hoger zijn, kan een “hangmat” effect ontstaan wanneer het laken te strak zit. Dit kan juist het risico op het ontstaan van decubitus vergroten.

Mag je een rotatiesysteem of wisselligging-systeem gebruiken op een anti-decubitusmatrasmatras?

Het komt voor dat  wisselligging-systemen worden gebruikt op AD matrassen. Indien een bewoner hiermee om de drie uur wisselligging krijgt, volstaat een goed drukverdelend matras en is de inzet van luchtwisselmatras niet nodig. Wanneer het onderlaken met klittenband te strak wordt bevestigd om het matras heeft dit een negatief effect op het wisselen van de banen. Bij een sterk dynamisch systeem kunnen in de hielzone de banen losraken.

Vervangt de anti-decubitusmatras de ‘gewone’ matras?

Alle anti-decubitus matrassen zijn matrasvervangend, waarbij geldt dat er bij de licht dynamische systemen een (geïntegreerd) schuimmatras onder de luchtcellen ligt. De sterk dynamische systemen bestaan volledig uit lucht.

Wat is de huurprijs van een anti-decubitusmatras per dag?

De huurprijs is afhankelijk van het type matras dat u nodig heeft. Een licht dynamisch systeem is goedkoper dan een sterk dynamisch systeem. Daarom is het van belang  periodiek te bekijken of de inzet van een AD systeem nog noodzakelijk is. De prijsafspraken worden onder andere bepaald door huuraantallen en de gemiddelde ligduur op jaarbasis.

Wat moet ik doen als de pomp van het matras een alarmsignaal geeft?

Wanneer de pomp een alarmsignaal geeft kan dit 3 oorzaken hebben: Niet in stopcontact - Controleer of de stekker in het stopcontact zit. Zonder stroom werkt het matras niet. CPR knop onjuist bevestigd – Bij melding lage druk controleert u of de de CPR knop aan de linkerbovenzijde van het matras nog op de juiste wijze bevestigd is. Bij het opmaken van het bed of het bedienen van de bedhekken gebeurt het wel eens dat de CPR knop los schiet. Indien de CPR knop niet de oorzaak is contact opnemen met Harting-Bank. Onderhoudsbeurt nodig - Wanneer het lampje service brandt eveneens contact opnemen met Harting-Bank. De pomp moet in dit geval vervangen worden voor een onderhoudsbeurt.  

Welk typen anti-decubitus matrassen biedt Harting-Bank?

Wij bieden verschillende typen matrassen. De inzetbaarheid verschilt per matras. Hieronder een globaal overzicht: Preventief Preventief – en bij matig risico - kan een drukverdelend matras worden ingezet. Matig risico – decubitus tot en met CAT II Bij matig risico en een decubitus tm CATII volstaat - op voorwaarde dat er wisselligging toegepast wordt bij de cliënt-  een drukverdelend traagschuimmatras. Is wisselligging niet mogelijk, dan adviseren wij een lichtdynamisch systeem. Een lichtdynamisch systeem wordt ingezet bij een matig risico op decubitus of wanneer er sprake is van decubitus tot en met categorie III. Deze cliënten kunnen minder gemakkelijk zelfstandig van houding wisselen of kunnen geen wisselligging krijgen. Vaak brengen ze een deel van de dag door in de stoel. Hoog risico – decubitus tot en met CAT IV Bij een hoog risico op decubitus - of voor cliënten met decubitus tot met categorie IV, adviseren wij een sterk dynamisch systeem. Wanneer wisselligging een probleem is en de gebruiker volledig bedlegerig is, is een dergelijk matras een goede keuze. Voor specifieke zorgvragen bij COPD, palliatieve zorg, botmeta’s en pijnbestrijding is het mogelijk te kiezen voor geavanceerde wisseldruksystemen.

Wij hebben behoefte aan extra uitleg en demonstratie op de eigen afdeling, is dit mogelijk?

Een juist gebruik van de hulpmiddelen vinden wij erg belangrijk. Bij aanschaf of huur van anti-decubitusmatrassen door de instelling krijgt u daarom ook altijd een uitgebreide uitleg op uw afdeling. Dit wordt verzorgd door de eigen productspecialist van Harting-Bank. Hij of zij begeleidt u ook met het omzetten naar nieuwe producten.

Bedden

Is het mogelijk het bed ter plekke aan te passen aan de lengte van diverse cliënten?

Ja, wij bieden deze mogelijkheid. Naast de standaard lengte- en breedtematen zijn er zeker mogelijkheden voor instelbare interne verleningen. Informeer bij ons naar de mogelijkheden.

Is het mogelijk om een bed uit te proberen of te bezichtigen?

Ja, dit is geen probleem. De bedden kunnen wij, voor een af te spreken periode, op zicht plaatsen op uw locatie. Wij begeleiden u graag bij het maken van de juiste keuze.

Hoe lang gaat een bed mee?

Afhankelijk van het gebruik en het onderhoud zal een bed tussen de 10 en 12 jaar meegaan. Wanneer Harting-Bank ook het preventief onderhoud verzorgt, evalueren we jaarlijks de staat van onderhoud, de reparaties en verwachte investering. Goed preventief onderhoud zorgt echter over het algemeen voor een aanzienlijke langere levensduur.

Kan ik aanpassingen doen aan een bed?

Jazeker. De ombouw van een (extra laag) hoog/laagbed staat niet vast en is naar eigen smaak in te richten.  Er zijn vele mogelijkheden qua kleuren, ligvlak mogelijkheden, verlichting onder het bed, bedhekken, papegaaien en andere functionele opties. Gaat u voor design of voor een meer huiselijke uitstraling, alles is mogelijk.

Kunnen de bedden gemakkelijk verplaatst worden van de afdeling of kamer?

Uiteraard. De bedden zijn afgestemd op het gebruik binnen zorginstellingen in de breedste zin van het woord. Regelmatig verplaatsen hoort daar ook bij. Harting-Bank levert bedden met verschillende afmetingen wielen en met verschillende  remsystemen zodat het bed optimaal te verrijdbaar is.

Obesitas komt steeds meer voor, ook in de zorg. Levert Harting-Bank bedden hiervoor? Ook op tijdelijke basis?

Harting-Bank is merkobjectief en biedt dus een zeer breed assortiment qua functionaliteiten en opties. Dit geldt ook voor bedden voor zware cliënten. Bijvoorbeeld met een max. gebruikersgewicht van meer dan 275 kg, extra breed en extra lang. Harting-Bank levert bedden voor aanschaf maar ook voor uitleen of huur. Dit zijn maatwerktrajecten. Wilt u meer weten over de financiële opties, neem dan contact met ons op.

Om valgevaar voor de cliënt te verminderen zijn we op zoek naar een bed dat extra laag kan worden afgesteld, maar toch ook voldoende werkhoogte biedt. Biedt Harting-Bank deze bedden aan?

Ja. Harting-Bank is merkobjectief en levert alle merken bedden. Ook bedden die extra laag kunnen, maar wel een ideale werkhoogte hebben voor de verpleger/verzorger. Om de veiligheid en het comfort te verhogen kan Harting-Bank ook accessoires leveren zoals een afrol- en valmat. Afhankelijk van uw wensen qua product, functionaliteit en budget kan Harting-Bank een passende oplossing bieden.

Is periodiek onderhoud voor een hoog/laag bed verplicht?

Wettelijk gezien is periodiek onderhoud niet verplicht.  Vanuit de HKZ normering of Prezo geldt echter wel dat de bedden goed onderhouden moeten zijn. Ook vanuit veiligheidsoverwegingen voor uw cliënten  en medewerkers is dit van groot belang. Bovendien verlengt u met preventief onderhoud de levensduur en worden plotselinge reparaties verminderd.  Een Nen keuring is wel een jaarlijkse verplichting.

Voldoen de bedden aan de nieuwe normering en wetgeving?

Veiligheid en kwaliteit staan altijd voorop. Onze bedden voldoen aan de NEN-EN 60601-2-52 en heeft Veiligheidsgaranties zoals: thermische zekering, netvrije schakeling aan de stekker met zekering, functieblokkering op de handbediening, vochtbescherming IPX4 en torsievrije en stabiele zijhekken.

Wat adviseert u qua bedbodem?

Ligvlakken kunnen uitgevoerd worden met een houten-, stalen Ripoplan en Ripolux ligvlak. Over de verschillen tussen de bedbodems adviseren we u graag.

Worden jullie bedden veel gebruikt in instellingen?

Ja. Onze bedden worden in veel verschillende instellingen gebruikt. Wanneer u wilt voorzien wij u graag van referenties.

Fitness & Fysio

Richt Harting-Bank ook complete oefenzalen in voor fitness, fysio en revalidatie ?

Ja, Harting-Bank biedt een compleet pakket producten om een oefenzaal in te richten voor fysiotherapie, revalidatie of sporters. Afhankelijk van de beschikbare  ruimte, uw budget en de gewenste functionaliteiten doen wij u graag een inrichtingsvoorstel.

Bieden jullie ook mogelijkheden tot interactief trainen?

Jazeker. Harting-Bank heeft hiervoor meerdere trainingsapparaten beschikbaar. Deze geven  niet alleen feedback over de gevolgde training, maar bieden in enkele gevallen ook de mogelijkheid om te trainen met video en bewegende beelden. Soms kan zelfs een  video ontwikkeld worden van de eigen regio. Hierdoor lijkt het voor de gebruiker of hij in die betreffende regio fietst of loopt. En dat is – zeker voor ouderen – erg prettig en vertrouwd. Vraag onze productspecialist naar de mogelijkheden.

Hebben jullie meetapparatuur in het assortiment?

Harting-Bank heeft diverse meetinstrumenten en apparatuur in het pakket zoals drukmeting, hartslagmeting of oximeters. Een deel van ons aanbod vindt u terug in onze online catalogus. Staat het product dat u zoekt er niet bij, bel dan onze verkoop binnendienst. Zij kunnen u zeker helpen.

Heeft Harting-Bank ook revalidatieapparatuur in het assortiment?

Ja, Harting-Bank biedt ook producten voor revalidatie. Denk aan cardio-apparatuur. In ons pakket hebben wij diverse producten die geschikt zijn voor revalidatie. Dit kan zijn in een cardio of krachtlijn of een andere toepassing.

Ik ben op zoek naar een goed matras en kussen, hebben jullie dat?

Jazeker, Harting-Bank heeft een complete productcategorie Matrassen & toebehoren. U vindt deze in de online catalogus. Wij hebben o.a. de matrassen en kussen van Tempur in het assortiment maar ook andere merken die zorgen voor een comfortabele lighouding.

Kan ik klein oefenmateriaal bestellen bij Harting-Bank?

Ja, wij hebben een breed assortiment in klein oefenmateriaal zoals oefenballen, dumbells, oefenmatten, tubes, etcetera.   Via onze online catalogus vraagt u eenvoudig een offerte aan. U kunt ook bellen met onze verkoop binnendienst.

Richten jullie ook behandelkamers in?

Fitness en Fysio is een specialisme van Harting-Bank. Een uitgebreid assortiment producten, ook voor behandelkamers, hoort daar zeker bij.

Verhuren jullie ook fysiotherapie apparatuur?

Wij hebben in ons verhuurassortiment ook enkele  producten die geschikt zijn voor fysiotherapie. Onze productspecialist kan u hierover gericht informeren. Bel voor een afspraak met onze verkoop binnendienst.

Welke krachtapparatuur hebben jullie in het assortiment?

Het assortiment  krachtapparatuur van Harting-Bank aanbiedt is zeer  uitgebreid. Harting-Bank levert apparatuur op luchtdruk, met gewichten of via andere weerstanden. Ieder apparaat heeft zijn eigen voor- en nadelen. De juiste keuze hierin is erg belangrijk. Onze productspecialist van Fitness en Fysio komt graag bij u langs om uw wensen en doelen te bespreken.

Werkt Harting-Bank ook met apparaten met kaartsystemen?

In ons assortiment hebben wij producten die werken d.m.v. een kaart waarop een trainingsprogramma staat. Dit kan zowel cardio als kracht zijn.

Wij willen meer rendement halen uit onze oefenzaal. Kunnen jullie ons helpen?

Heel graag! Dit zien wij juist als een van onze toegevoegde waarden. Wij hebben diverse concepten waarmee wij het rendement van uw oefenzaal kunnen verhogen, bijvoorbeeld door te denken aan het verkrijgen van klanten buiten de instelling. Wij hebben dit al meerdere malen gerealiseerd bij diverse instellingen. Wilt u een referentie van eerdere projecten, neem dan contact met ons op.

Obesitas

Hoe kan een bed mij helpen in de behandeling van obese clienten?

Voor grotere, bredere personen is een breder bed aan te raden zodat er op een veilige manier gedraaid kan worden zonder uit bed te vallen. Bedhekken zijn geschikt om het onafhankelijk draaien te vergemakkelijken. Wanneer er hulp nodig is bij het draaien, kan een breder bed soms problemen geven omdat de verzorgende ver moeten reiken om goed hulp te verlenen. 4-Vlaks verstelbare bedden ondersteunen de cliënt om te komen tot een zittende positie. Deze bedden hebben een ligvlak uit 4 delen die scharnierend met elkaar verbonden zijn. Het platform verandert in posities en ondersteunen de gebruiker daarmee in diverse functies. Groot voordeel is de beweging op kniehoogte wat helpt tegen het naar beneden glijden. Een bedbodem moet minimaal bestaan uit vier delen. Het zitgedeelte dient op een horizontale stand blijven en zorgt voor de zitpositie en het gelijkmatiger verspreiden van druk rond de zitbeenderen. Belangrijk bij de selectie van een bed zijn:
  • De positie van het bed in de kamer;
  • Transfers in en uit het bed;
  • Het wijzigen van positie in bed;
  • Speciale eisen die per persoon verschillend zijn.
 

Hoe kan een rolstoel een bijdrage leveren aan mobiliteit van een obese client?

  • Door het beperkte uithoudingsvermogen is zelfstandig voortbewegen in een rolstoel een moeilijke taak. Vooral bij langere afstanden. Een rolstoel met een lage zitting biedt ondersteuning voor de rolstoelgebruiker bij de handvoortstuwing, ​​door trippelen met de voeten mogelijk te maken.
  • Mensen met veel gewicht rond buik en dijen krijgen waarschijnlijk meer comfort in een kantelrolstoel. Een kantelrugleuning is comfortabeler in rustperioden.
  • Zeer brede rolstoelen met zeer zware clienten zijn erg moeilijk te manoeuvreren door de verzorgende. Het duwen over afstand is erg vermoeiend.
  • Een rolstoel is het liefst voorzien van een zitkussen dat in grootte overeenkomt met de rolstoel en geschikt is voor het gewicht van de persoon. Het aanmeten en voorzien van een zitkussen raden wij erg aan, dit kan al bij passing geregeld worden. De zitting van de rolstoel wordt op dat moment afgestemd op de voetsteunlengte en de afstand tussen de rugleuning en de zitting. Hierdoor wordt een betere kwaliteit geleverd dan wanneer achteraf een kussen wordt bijgeleverd. Vraagt u onze adviseurs naar de mogelijkheden. Bel hiervoor rechtstreeks met onze verkoop binnendienst 088- 848 00 08 of mail naar verkoop@harting-bank.nl.

Hoe maak ik een juiste keuze in een tillift voor mijn obese cliënt?

Tilliften worden gebruikt voor het tillen en dragen mensen die niet zelf in staat zijn om gewicht te kunnen dragen met hun benen. Veel liften hebben een veilige werklast tot  190kg. Een kleiner aantal liften is maar  geschikt voor het tillen boven de 200kg. Er zijn twee stijlen van liften: mobiele tilliften en plafond liften. Bij het selecteren van een tillift dient overwogen te worden:
  • Het gewicht van de gebruiker;
  • Capaciteit van de lift en de tilbanden;
  • Soorten transfers die vereist zijn;
  • De vereiste afstand van de transfer;
  • Vloer oppervlakken;
  • Laadvermogen van plafond / vloer / wand;
  • De bovenste en onderste tilgrenzen van de tillift (om ruimte te garanderen bij het tillen uit een bed, en van de vloer);
  • Ruimte rondom en onder meubels (indien het overwegen van een mobiele tillift);
  • Hoeveel de cliënt kan de verzorgers bij kan staan;
Wij adviseren u om voor het maken van de juiste keuze contact op te nemen met onze verkoop binnendienst. Zij kunnen ook een afspraak voor u regelen met onze obesitas specialist. Bel met onze verkoop binnendienst: 088- 848 00 08 of mail naar verkoop@harting-bank.nl.

Hoe maak ik een keuze in het juiste hulpmiddel en wie kan mij hierbij helpen?

De expertise van een ergotherapeut of fysiotherapeut kan binnen uw instelling helpen om de behoefte te identificeren en risico's te bepalen. Ook kan hij/zij beslissen over de beste en veiligste oplossingen van de juiste hulpmiddelen. Bariatrische mensen hebben vaak complexe behoeften, bijvoorbeeld bij de huidverzorging en bij bewegen. Bij de selectie van hulpmiddelen moeten verschillende factoren worden overwogen, waaronder de capaciteit van de apparatuur. De apparatuur moet sterk genoeg zijn om de gebruiker te dragen. Selecteer geen apparatuur die  net sterk genoeg is om de gebruiker te dragen. Houdt rekening met de mogelijkheid dat het gewicht van de cliënt kan toenemen. Uiteraard kan Harting-Bank  u hierin ook bijstaan en met u samen zoeken naar de beste oplossingen. In onze online catalogus herkent u geschikte hulpmiddelen aan het icoontje XXL. Wilt u advies, bel dan rechtstreeks met onze verkoopbinnendienst: 088- 848 00 08 of mail naar verkoop@harting-bank.nl. Zij kunnen u zeker helpen.

Hoe vaak komt obesitas voor in Nederland?

In Nederland lijdt momenteel 40% van de bevolking aan overgewicht (BMI>25 - 30), 12% aan obesitas (BMI>30) en 1-2% aan morbide obesitas (BMI>40). Van de Nederlandse tieners is op dit moment 14% serieus te zwaar. Obesitas is erkend sinds 1985 als een chronische ziekte en is de tweede belangrijkste oorzaak van vermijdbare doodsoorzaak, alleen overtroffen door het roken van sigaretten.

Wanneer is er sprake van overgewicht of obesitas?

De Body Mass Index (BMI) is een screeningsinstrument  voor mensen met een verhoogd gezondheidsrisico als gevolg van overgewicht. De BMI formule = gewicht in kilo / (lengte x hoogte) x 703. De volgende indeling voor BMI wordt doorgaans aanbevolen:
  • Ondergewicht: lager dan 18.5
  • Normaal gewicht: 18,5 tot 24,9
  • Overgewicht: 25-29,9
  • Obesitas: 30-34,9 (klasse 1)
  • Obesitas: 35-39,9 (klasse 2)
  • Extreme Obesitas: meer dan 40 (klasse 3)

Wat zijn de gevaren van obesitas?

De gevolgen voor mensen met obesitas zijn groot. De kwaliteit van leven neemt af en zij lopen groot risico aanzienlijk korter te leven. Ook in psychologisch opzicht zijn voor veel obesitas patiënten de gevolgen enorm: een laag zelfbeeld, afgenomen zelfvertrouwen en depressiviteit leiden vaak tot noodzakelijke intensieve professionele begeleiding. Er bestaat een sterke relatie tussen obesitas en verschillende ziekteverschijnselen zoals suikerziekte, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, slaapapnoe syndroom en gewrichtsklachten.

Zijn alle hulpmiddelen geschikt voor cliënten met zwaarlijvigheid?

Nee. Hulpmiddelen die niet zijn ontworpen voor het tillen van een zwaarder gewicht, zijn vaak niet voldoende sterk of hebben niet de juiste afmetingen om aan het comfort en de behoeften van de obese gebruiker te voldoen. Beoordeling van de omgeving is daarnaast essentieel in het maken van keuzes. Apparatuur moet passen door deuropeningen en mag niet belemmerend zijn voor doorgang naar overige ruimten. Harting-Bank is een gespecialiseerd bedrijf dat materiaal verhuurt voor zwaarlijvige cliënten met een hoger maximumgewicht van 200kg tot meer dan 400kg. Bel met onze verkoop binnendienst voor meer informatie : 088- 848 00 08.

Persoonsgebonden rolstoelen

Biedt Harting-Bank ook managementinformatie?

Ja, dat doen wij. Wij leggen alle uitgevoerde handelingen vast in ons ordervolgsysteem. Op basis hiervan, leveren wij u periodiek managementinformatie aan. Bijvoorbeeld overzichten van nieuwe aanvragen, bestellingen, zichtzendingen, lopende offertes en levertijden worden hierin overzichtelijk weergegeven.

Hoe verloopt het contact over bovenbudgettaire rolstoelen met Harting-Bank?

Wij werken met korte lijnen en vaste contactpersonen. Zo weet u snel bij wie u moet zijn en leren we elkaar het beste kennen. Voor iedere doelgroep hebben wij gespecialiseerde accounts. Dit zijn klantenteams die zich volledig richten op, bijvoorbeeld, Wmo-hulpmiddelen, particuliere verkoop of in uw geval: levering van persoonsgebonden rolstoelen. Met al uw telefonische vragen kunt u altijd terecht bij onze verkoop binnendienst. Denk hierbij aan vragen over producten, offertes, orders of afspraken. Onze ervaren technisch adviseurs komen op een vast moment in de week bij u in de instelling. Alle passingen worden efficiënt ingepland op dit specifieke dagdeel. Als er buiten het vaste spreekuur om behoefte is aan een extra afspraak, kunt u dit afspreken met de verkoop binnendienst van Harting-Bank. Onze monteurs hebben een gedegen technische achtergrond en goede kennis van de producten. Daarnaast hebben zij veel persoonlijke aandacht voor uw cliënt. Ook onze monteur is op vaste dagen en tijdstippen in uw instelling aanwezig. Uiteraard kan er voor een spoedreparatie of –levering direct een afspraak worden gemaakt voor een bezoek buiten de vaste tijden.

Hoe zijn onderhoud en reparaties geregeld bij Harting-Bank?

Het jaarlijkse (preventief) onderhoud plannen wij in overleg met u in. In ons ordersysteem staan alle persoonsgebonden rolstoelen geregistreerd. Zo kunnen wij op snel zien wanneer deze voor (preventief) onderhoud in aanmerking komen. Reparaties worden zoveel mogelijk ter plaatse uitgevoerd. Als dit niet mogelijk is, dan wordt de rolstoel meegenomen naar onze werkplaats en daar gerepareerd. Uiteraard zorgen wij, indien nodig, voor een tijdelijk hulpmiddel om de reparatietijd te overbruggen. Onze monteur voert alle reparaties uit op de vaste tijden dat hij in uw instelling aanwezig is. Uiteraard kunnen spoedreparaties tussentijds worden uitgevoerd. U kunt hiervoor een afspraak maken met onze binnendienst.

Verzorgt Harting-Bank ook scholing aan personeel?

Ja, wij verzorgen dit op verschillende manieren. Onze klinische lessen zijn speciaal gericht op zorgprofessionals in uw instelling. Zo kan onze klinische les ‘zitten en kantelen’ uw medewerkers helpen om cliënten beter te laten zitten. Daarnaast organiseren wij themadagen, waarbij een actueel thema in de zorg, dat raakvlakken heeft met hulpmiddelen, centraal staat en door verschillende deskundige sprekers wordt belicht.

Welke levertijden hanteert Harting-Bank voor bovenbudgettaire rolstoelen?

Wij maken onderscheid tussen de levertijd zoals beschreven in het protocol van het Zorgkantoor en de zogenaamde ‘emotionele’ lever- of wachttijd. Hiermee bedoelen wij de tijd vanaf het moment van de passing bij de cliënt tot aan de levering van de rolstoel. Voor ons is de beleving van de cliënt het belangrijkste. Wij streven ernaar de ‘emotionele’ levertijd zo kort mogelijk te houden. Alle typen rolstoelen die zijn afgesproken met het Zorgkantoor hebben wij op voorraad. Een geadviseerde rolstoel die binnen dit standaard pakket valt, leveren wij zo snel mogelijk bij uw cliënt. Zo nodig voorafgaand aan de goedkeuring van het Zorgkantoor. Het risico dat de levering niet doorgaat, nemen wij voor onze rekening.

Welke mogelijkheden biedt Harting-Bank voor aanpassingen op maat

Onze vestigingen hebben de beschikking over een adaptatiewerkplaats. Hier vervaardigen wij individueel gemodelleerde ruggen, zittingen, armsteunen en beensteunen. Wij streven er naar om de rolstoel de dag na het monteren van de aanpassing terug te brengen bij de cliënt. Indien nodig voorzien wij de cliënt tijdelijk van een leenstoel. Rugmodulaties kunnen ook bij u in de instelling worden uitgevoerd door een van onze gespecialiseerde modulatietechnici.

Tillen & Transfer

Hoe bepaal ik de maatvoering van een tilband?

Op de tilbanden is een maatvoering vermeld. Hierop zijn ook kleurcodes aangebracht. De kleuren corresponderen met de maatvoering. Wanneer bij een cliënt niet eerder gebruik is gemaakt van een tilband, dan moet de juiste maat worden gekozen. Lichaamsbouw is hierbij leidend. Het gaat dan om lengte, gewicht en postuur. Over het algemeen kan de ergotherapeut zelf een goede inschatting maken van de juiste maat. Maattabellen zijn vaak ook terug te vinden op de website van het betreffende merk.

Hoe breng ik een tilband op de juiste en veilige manier aan?

Aanbrengen van een tilband is een specialistische handeling en vereist specifieke kennis en deskundigheid. Iedere band heeft zijn eigen ‘gebruiksaanwijzing’. Heeft u deze kennis niet, raadpleeg dan de ergotherapeut of transferspecialist.

Hoe verplaats ik iemand – manueel – op of van het bed?

Voor het verplaatsen op en van bed zijn verschillende glijzeilen beschikbaar die deze handeling enorm vergemakkelijken. Afhankelijk van de fysieke mogelijkheden en beperkingen van de cliënt, moet er in meer of mindere mate ondersteund worden bij de verplaatsing. Vraag uw transferspecialist naar de verschillende opties en werkwijzen.

Hoe zorg ik ervoor dat de cliënt – manueel – op de rand van het bed gaat zitten?

Het is niet altijd gemakkelijk om iemand, met slechts manuele hulp van de verpleger/verzorger, toch op de rand van het bed te laten zitten. Dit kan het beste met een flexibele draaischijf en eventueel een verlengde arm, afhankelijk van de functionaliteit van de client. Door de draaischijf onder de billen in bed te plaatsen en de benen te begeleiden met de verlengde arm, draait de persoon op de rand van het bed. De productadviseur van Harting-Bank kan u adviseren over het meest geschikte hulpmiddel en de werkwijze.

Wanneer is een toiletband voor de passieve lift te gebruiken?

De toiletband moet met  zorg en aandacht gebruikt worden. Door de open uitvoering is het noodzakelijk, dat de te tillen cliënt begrijpt wat er gaat gebeuren. De schouderfunctie moet intact zijn en de schouderpartij moet horizontaal kunnen blijven tijdens de transfer. Heeft uw cliënt een amputatie hoger dan de knie, dan mag hij of zij niet getild worden met een toiletband. Vraag bij twijfel aan uw ergotherapeut of transferspecialist hoe te handelen.

Wanneer gebruik ik een actieve tillift?

Een actieve tillift wordt gebruikt wanneer een cliënt moeite heeft met de ‘opsta’ beweging, maar verder nog wel redelijk zelfstandig kan zitten, staan en instructies kan begrijpen. De te tillen persoon kan stabiel op de rand van het bed zitten. De rompbalans is voldoende. De schouderpartij moet functioneel zijn en voldoende kracht hebben om horizontaal te blijven. Na het tillen staat de persoon met steun, zelfstandig. Dit is veilig en stabiel. De te tillen persoon is mentaal in staat om instructie aan te nemen en uit te voeren. 

Wanneer is het raadzaam over te stappen op het gebruik van een passieve tillift?

Wanneer een cliënt niet zelfstandig kan zitten, kan staan of  instructies kan begrijpen, dan is een passieve tillift de meest veilige optie.

Welke soorten tilbanden zijn er en welke biedt Harting-Bank aan?

Er zijn netbanden, verblijfsbanden, standaard tilbanden, toiletbanden, amputatiebanden en speciaal op maat gemaakte banden. Deze zijn verkrijgbaar in lussen en/of  met clips. Dit is afhankelijk van het merk tillift dat wordt gebruikt. Harting-Bank is merkobjectief en levert alle merken hulpmiddelen en accessoires voor tillen en transfers. Wij helpen u graag met het maken van de juiste keuze.

Zijn er nog andere hulpmiddelen te gebruiken voordat ik een tillift moet gaan gebruiken?

Er zijn diverse hulpmiddelen op de markt om te ondersteunen bij een tillen en/of transferhandeling. Welk hulpmiddel je het beste wanneer kunt gebruiken is afhankelijk van verschillende factoren. Voorbeelden van hulpmiddelen zijn:  een BEA, Ros Return of Sara Stedy. Bij twijfel ergotherapeut of transferspecialist raadplegen. Het juiste hulpmiddel en een juist gebruik, passend bij de wensen van de cliënt, vinden wij erg belangrijk. Onze productspecialist heeft specifieke kennis van de mogelijkheden en adviseert u graag over de beste optie voor u.

Zijn er ook tilliften die met een weegschaal uitgerust kunnen worden?

Ja, op een passieve tillift kan vaak een weegunit geplaatst worden. Soms kan dit achteraf nog geregeld worden, maar meestal moet dit vooraf bij bestelling doorgegeven worden. Dit is per merk lift verschillend. Harting-Bank zoekt dit graag voor u uit.

Zuurstof

Is de zuurstofcontrator ook te gebruiken tegelijkertijd met de homefill?

Naast het vullen van de cilinder is het mogelijk om de cliënt gelijktijdig te voorzien van zuurstof. Wel geldt de restrictie dat de maximale afgifte niet hoger is dan 3 liter.

Hoe snel wordt een zuurstoffles gevuld door de homefill gebruikt?

De 1,7 L cilinders hebben een vultijd van 1 uur en 20 minuten.

Hoeveel liter zuurstof kan een concentrator per minuut geven?

Er zijn 5 liter concentratoren en 9 liter concentratoren. De 5 liter concentrator is instelbaar van 1 tot en met 5 liter, in stappen van 0,5 liter. De 9 liter concentrator is instelbaar van 1 tot en met 9 liter, met stappen van 1 liter.

Moet een zuurstofconcentrator ook onderhouden worden?

Het is erg aan te bevelen om periodiek onderhoud en keuring te laten verzorgen zodat de concentrator optimaal ingezet kan blijven worden.

Moet zuurstof altijd bevochtigd worden?

Het algemene advies is om te bevochtigen vanaf een flow van 3 liter per minuut. Het kan voorkomen dat de arts adviseert om ook bij lagere flows te bevochtigen. Het is dan aan te raden om een vochtvanger te plaatsen of de bevochtiger bij de cliënt te plaatsen in een daarvoor bedoelde houder.

Wat is de levensduur van een zuurstofconcentrator?

Over het algemeen gaat een zuurstofconcentrator 5 jaar of langer mee bij normaal gebruik en regulier onderhoud. Bijvoorbeeld wekelijks reinigen van filter (conform richtlijnen).

Wat is het verschil tussen medicinale zuurstof en zuurstof uit een concentrator?

Medicinale zuurstof wordt geproduceerd door een gecertificeerd bedrijf en verstrekt via een apotheker. Medicinale zuurstof  valt daarom onder Pharmacope en wordt gezien als een medicijn, met een concentratie van 99%. De zuurstof uit een concentrator is zuurstof die verrijkt is tot een niveau van 96% en uit de buitenlucht gehaald wordt. Voordeel van concentratoren is de hogere veiligheid icm logistieke processen, voor zowel eindgebruiker als zorgverlener.

Zijn er ook draagbare zuurstofconcentratoren?

Ja. Tegenwoordig zijn er diverse zuurstofconcentratoren leverbaar die gemakkelijk mee te nemen zijn. Dit vergroot enorm de zelfstandigheid, kwaliteit van leven en mobiliteit van de cliënt. Neem contact met ons op voor de verschillende mogelijkheden en toepasbaarheden.